wtorek, 29 marca 2011

Wycena marek

Dlaczego one tyle kosztują??

Kilka dni temu ukazał się po raz kolejny ranking marek przygotowany przez Brand Finance obejmujący 500 najwartościowszych marek. Razem z ukazaniem się tego rankingu dobiegła mnie plotka że podobno nasze telekomy TP SA i Netia zostały ujęte w tej śmietance biznesu i to na dość "wysokich pozycjach" 110 i 128.
Nie ukrywam że bardzo zainteresowała mnie ta informacja i postanowiłem sprawdzić u samych źródeł

(http://brandirectory.com/league_tables/table/global_500_2011/index.php?page=1).
Jednak żadnej, powtarzam żadnej z naszych firm tam nie znalazłem - raczej bym się zdziwił gdyby naprawdę tam się pojawiły.

Rozkładając geograficzne marki z pierwszej dziesiątki wygrywają Stany Zjednoczone gdyż do nich należy aż 90% tylko jedna z jest marką angielską.

Ranking otwiera:
Google 44,3 mld USD
Microsoft 42,8 mld USD
Walmart 36,2 mld USD
IBM 36,2 mld USD
vodafone 30,7 mld USD


BoA 30,6 mld USD


GE 30,5 mld USD


Apple 29,5 mld USD

WF 28,9 mld USD

at&t 28,9 mld USD

Pierwszą dziesiątkę zdominowały 4 branże:
  • programowanie i komputery
  • finanse
  • telekomunikacja
  • handel 
Takie nogi mimo że nie są zgrabne i proporcjonalne mają jednak coś w sobie.. są stabilne i bardzo pociągające;)
Ciekawi mnie czy ktoś hipotetycznie tylko zapłacił by za te symbole taką sumę na jaką zostały wycenione?
Znany wszystkim symbol Nike został zaprojektowany 1971 r. Phil Knight poprosił studentkę grafiki Caroline Davidson o stworzenie projektu dynamicznego logo, zaproponował jej za to dzieło dosłownie kilka dolarów.


Teraz wartość firmy została sklasyfikowana na 31 miejscu tegoż rankingu i wynosi 18,437 $.
Całkiem nieźle prawda?
 
Wiadomo że w tym rankingu nie były oceniane tylko symbole, ale cały know how firm z ich majątkami materialnymi i niematerialnymi ale to już temat na inny artykuł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz