czwartek, 14 kwietnia 2011

Trochę historii czyli jak ewoluowały symbole znanych marek

Większość znanych dzisiaj marek rozpoczynało jako małe rodzinne interesy. Nie zawsze zajmowały się tym z czego teraz są znane. Z biegiem czasu i zmieniających się realiów przekształcały się w firmy które są teraz znane. Ponad sto lat temu ciężko było zostać producentem telefonów czy komputerów, dużo prościej było zostać przetwórcom drewna (Nokia) czy producentem wag (IBM). Technologia jaka wówczas panowała pozwalała właśnie takie biznesy zakładać, co nie znaczy że jak na owe czasy technologie jakie tam stosowano były przestarzałe. Jak na tamte czasy były rewolucyjne .
Podczas zmian jakie zachodziły w tych firmach (przejęcia, nowe strategie rozwoju) rebrending zdarzały się dość często i był czymś naturalnym. Zmiany strategii biznesowej czy kolejne połączenie pociągały za sobą zmianę logo.
Poniżej przedstawię kilka światowych marek. Jak widać zmiany jakie w nich zachodziły przyczyniały się do poprawy symbolu.

Nokia
firma istnieje od 1865. W południowej Finlandii założył ja Fredrik Idestam. Na początku działalności zajmowała się przetwórstwem drewna. Po około 30 latach zajęła się przemysłem gumowym. Kolejnym etapem firmy było rozpoczęcie w 1910 r. produkcji kabli. Ciągły rozwój firmy doprowadził ze w 1960 roku zbudowany został dział elektroniczny który był zaczątkiem współczesnej Noki.


IBM
firma ewoluowała od 1911 r. Powstała z wielu mniejszych firm które były dołączane i wchłaniane. Firmy te wytwarzały dużo rożnego rodzaju produktów od produkcji wag, krajalnic mięsa do kart perforowanych. Jak się okazało były najważniejsze dla obecnej działalności firmy.

General Electric - GE
początki firmy to okres z przed 1892 r. jednak od tego roku firma zapoczątkowała swoją działalność jako General Electric. Firma powstała z połączenia dwóch firm Edison Electric Light Company zarządzanego przez Thomasa A. Edisona i Thomson-Houston Company zarządzanego przez Charlesa A. Coffina. Przedsiębiorstwa te były kopalnią kluczowych patentów stosowanych w tamtym okresie. Pozwoliło to im na zdominowanie rynku na wiele lat. Patenty te dotyczyły mn. prądu elektrycznego.
Laboratoria firmy opracowały dla nas mn. żarówkę, lodówkę, gramofon oraz prądnice i silniki elektryczne.



Pepsi
napój został stworzony przez farmaceutę Caleb Bradham w Północnej Karolinie jeszcze w XIX w. Specyfik serwował podczas sprzedaży lekarstw a nazywany był „Napojem Brada”. Była to mieszanka gazowanej wody, cukru, wanilii, olejków i orzeszków cola, która 28 sierpnia 1898 stała się Pepsi-Colą, a 4 lata później otrzymała swój pierwszy znak.




dla porównania poniżej zamieszczam porównanie ewolucji symboli Pepsi z ich głównym konkurentem Coca-Colą.



Shell
Słowo „Shell” pierwszy raz pojawiło się w 1891 r. jako nazwa firmowa nafty przewożonej na Daleki Wschód przez Marcusa Samuela i jego firmę. Małe przedsiębiorstwo w Londynie zajmowało się na początku antykami i orientalnymi muszlami morskimi.
W 1897 r. Samuel założył Shell Transport and Trading Company. Pierwszym logo w 1901 r. była muszla małża, która zmieniona w 1904 r. na muszlę Pecten która nadała korporacji element wizualny i nazwę firmową.


Mercedes
Wraz z wynalezieniem silnika szybkobieżnego i samochodu, Gottlieb Daimler i Carl Benz, niezależnie od siebie, położyli w latach 80-tych XIX wieku kamień węgielny pod rozwój zmotoryzowanego transportu indywidualnego. W grudniu 1883 roku Benz założył w Mannheim firmę Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik, natomiast w listopadzie 1890 roku powstała w Cannstatt firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG).
Aby uczynić swoje produkty znanymi i rozpoznawalnymi, obie firmy szukały charakterystycznego znaku towarowego. Najpierw znakami firmowymi były nazwiska samych wynalazców, „Benz” i „Daimler”, które gwarantowały pochodzenie oraz jakość silników i pojazdów. O ile jednak chroniona marka „Benz & Co.” nie zmieniała się i jedynie koło zębate z roku 1903 zastąpił w roku 1909 wieniec laurowy otaczający nazwisko Benz, o tyle produkty Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) otrzymały na przełomie wieków całkiem nową markę. 23 czerwca 1902 roku zarejestrowano nazwę „Mercedes” jako znak towarowy, a od 26 września otrzymała ona ochronę prawną.


Ford
Przedsiębiorstwo powstało w USA w 1903 r. Założył je Henry Ford, twórca wyrobów masowych. Nie wszyscy wiedzą że Ford w 1899 roku był jednym ze współzałożycieli firmy Detroit Automobile Company, później przekształconej w Cadillac Motor Company, jednak był on zwolennikiem produkcji dużej liczby tanich samochodów co poróżniło go z pozostałymi udziałowcami i spowodowało sprzedaż swoich udziałów i założenie firmy pod swoim nazwiskiem.



Xerox
Został założony w 1906 jako Haloid Company, od 1958 Haloid Xerox Company, od 1961 znany jako X.C. Jako pierwszy wprowadził na rynek fotokopiarki (1959).



Kodak
firma wywodzi się od Eastman Dry Plate Company założonej przez wynalazcę George'a Eastmana i inwestora Henry'ego Stronga w 1881 r. Nazwa została stworzona w 1888 r. przez samego Eastmana, który po latach tak pisał o jego etymologii: Z filologicznego punktu widzenia słowo "kodak" jest więc równie pozbawione znaczenia jak pierwsze "gu" dziecka. Słowo to – zwięzłe i szorstkie aż do granicy grzeczności, dosłownie ucięte z obu stron przez mocne, nieustępliwe spółgłoski – brzmi jak migawka aparatu. Początkowo nazwę tę nosił aparat małoobrazkowy współpracujący z filmami w rolkach, który był sprzedawany przez Eastman Dry Plate Company. Popularność tego aparatu była tak wielka, że firma była bardziej kojarzona ze słowem Kodak niż z nazwiskiem Eastmana i stąd zdecydowano się zmienić nazwę firmy na Kodak. Eastman ukuł także slogan reklamowy firmy: Ty naciskasz guzik, my robimy resztę.


BMW
Wszystko zaczęło się w październiku 1913 roku, kiedy to Karl Friedrich Rapp otworzył fabrykę zajmująca się projektowaniem silników dla samolotów. Koncern BMW (z niem. Bayerische Motoren Werke) zostaje założony w 1916 roku (początkowo jako Bayerische Flugzeugwerke, a od 1917 już jako BMW). W 1923 roku rozpoczęto produkcję motocykli. Dopiero po pięciu latach, po zakupieniu przez BMW zakładu produkcyjnego w Eisenach od 1928 r. zaczęto produkować samochody. Już rok później nazwa auta zostaje zmieniona na BMW.



Canon
Firma powstała w roku 1933 jako Laboratorium Precyzyjnych Narzędzi Optycznych. Rok później wyprodukowała swój pierwszy aparat fotograficzny o nazwie Kwanon (nazwa nawiązuje do buddyjskiej bogini miłosierdzia - analogicznie jak nazwa pierwszej soczewki użytej przez tę firmę w ich produkcie – KasyaPa – nawiązująca do imienia jednego z głównych uczniów Buddy). Wkrótce (rok 1935) zmieniono nazwę firmy na nowocześniej brzmiącą: "Canon".



Volkswagen
Historia koncernu Volkswagen rozpoczęła się 17 stycznia 1934, kiedy to Ferdinand Porsche przedstawił rządowi niemieckiemu projekt samochodu - legendarnego Garbusa. Była to odpowiedź na oczekiwania Hitlera, który domagał się taniego, rodzinnego samochodu. W zamyśle, Hitler chciał odciążyć kolei, która była z roku na rok coraz bardziej niewydolna. Po wielu zbudowanych prototypowych modelach (konkretnie było ich 9) zatwierdzono w 1938 do produkcji seryjnej w przyszłej fabryce VolkswagenWerk GmbH projekt „Porsche typ 60


LG
Powstanie firmy pod nazwą GoldStar (1958). Aktualnie jeden z największych koreańskich czeboli (do 1995 roku działał pod nazwą Lucky GoldStar Group, która odzwierciedla wcześniejsze połączenie dwóch koncernów: Lucky Chemical Company oraz GoldStar).


Wal-Mart
Początki korporacji sięgają 2 lipca 1962 r., kiedy to Sam Walton postanowił otworzyć swój pierwszy magazyn dyskontowy w Rogers, w stanie Arkansas. Co ciekawe w tym samym 1962 roku wystartowały i inne tzw. discount stores - potężna dla Wal-Martu konkurencja - Kmart założony przez S.S. Kresgego, Woolco założony przez sieć Woolwortha oraz Target założony przez Dayton Hudson. Wszystkie odniosły rynkowy sukces, ale żadna z nich nie dorównała potędze Wal-Martu.



Nike
Na początku był Wiliam Bowerman i Phil Knight. Pierwszy to wybitny amerykański trener lekkiej atletyki, drugi - biegacz na średnich dystansach i przeciętny student biznesu na uniwersytecie w Stanford. Poznali się w 1957 roku. Początkowo ich firma nazywała się Blue Ribbon Sport (BRS). Bez dodatku „Sport” była to nazwa ulubionego piwa Knighta, któremu ono właśnie przyszło do głowy, gdy w Japonii zapytano go, jaką firmę reprezentuje. W 1964 roku obydwaj utworzyli firmę, która przez kilka lat zajmowała się tylko dystrybucją sportowego obuwia japońskiej marki Onitsuka Tiger (dzisiaj ASICS).
Słynne na cały świat logo firmy popularnie nazywane „łyżwą” to w zamyśle projektantki Caroline Davidson, studentki sztuk plastycznych z uniwersytetu w Portland, skrzydło bogini zwycięstwa. Nikt nie przeczuwał wówczas, że logo będzie odbierane jako jeden z najlepszych znaków firmowych. Jest proste, dynamiczne, idealnie pasuje do obuwia i odzieży sportowej. W 1971 roku nikomu się nie podobało, ale czas naglił, więc znak trafił na pudełka do butów. Projektantka otrzymała mniej niż skromne wynagrodzenie - 35 dolarów. Gdy firma zarobiła miliony, uzupełniono tę kwotę o pakiet akcji.


Microsoft
Firma została założona w roku 1975 w Albuquerque w stanie Nowy Meksyk przez Billa Gatesa i Paula Allena w celu wyprodukowania i sprzedaży interpretera języka BASIC. Swoją powstałą w listopadzie spółkę osobową nazwali "Micro-soft" (kontaminacja angielskich słów microcomputer - mikrokomputer i software - oprogramowanie).


Apple
Założycielami firmy byli Amerykanie Steven Wozniak i Steven Jobs. Zanim rozwinęli własną działalność gospodarczą pracowali w latach 70 dla Hewlett-Packarda i Atari. W 1976 roku założyli spółkę Apple Computer, prezentując jednocześnie model komputera osobistego Apple I. Jednak dopiero zaprezentowany rok później model Apple II odniósł sukces. Był to pierwszy komputer osobisty na świecie wyposażony w plastikową obudowę, kolorowy monitor oraz napęd dyskietek elastycznych.
Często, obok Jobsa i Wozniaka podaje się jako trzeciego założyciela Apple Ronalda Wayne’a. Starszy o 21 lat od Jobsa Wayne jest jednym z największych biznesowych pechowców. Wayne jest odpowiedzialny za jedno z najbardziej rozpoznawalnych logo na świecie - on bowiem wymyślił Jabłuszko pod względem graficznym (i stworzył też pierwszą instrukcję obsługi do Apple) - jego symbolika, nawiązuje do Biblii, gdzie jabłko było symbolem zarówno pokusy, jak i wiedzy. Do tej drugiej wartości nawiązywał również pierwszy, odrzucony projekt logotypu, przedstawiający Newtona  siedzącego pod drzewem – słynne jabłko spadające na jego głowę miało symbolizować firmę Apple.



Google
Google narodziło się jako projekt badawczy sieci internetowej, prowadzony przez dwóch doktorantów na Uniwersytecie Stanforda, Larrego Paga i Sergieya Brina.
Nazwa "Google" powstała z niepoprawnego zapisu słowa "googol". Twórcą tego terminu był Milton Sirotta, a spopularyzował go amerykański matematyk i wuj Sirotty, Edward Kasner. "Googol" oznacza liczbę 10100 (w zapisie dziesiętnym jedynka i 100 zer).
Jesienią 1997 r. Brin i Page potrzebowali nowej nazwy dla wyszukiwarki BackRub. O pomoc poprosili Seana Andersona kolegę z pokoju Page'a, który miał za zadanie wypisywać na tablicy wszystkie słowa jakie przyjdą mu do głowy. W końcu, 15 września 1997, podczas którejś sesji Sean zaproponował Googolplex uzasadniając "Staracie się opracować produkty, które pozwoliłyby ludziom na przeszukiwanie dużej ilości danych a googol to przecież ogromna liczba". Larry, któremu spodobała się nazwa, sprawdził, czy domena jest wolna i jeszcze tego wieczora ją zarejestrował, nawet nieświadomy błędu, który popełnił wpisując "google", a następnie nową nazwę wypisał na tablicy w pokoju. Rano Tamara Munzner dopisała "chyba miało być googol?". Prawidłowa nazwa była już zarejestrowana od dwóch i pół roku.


Podsumowując moim zdaniem rebrendingi są potrzebne jeśli spowodowane są zachodzącymi zmianami wewnątrz firmy, a każdy nowo powstały symbol nie jest tylko znaczkiem który ma przyciągnąć potencjalnych klientów. Jego koncepcja powinna wynikać z nowej strategii i misji firmy i  bardzo dobrze jeśli uda się to w nim przekazać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz