Zapewne wielu z was spotkało się z tymi słowami "corporate identity" po polsku przyjeło się "przetłumaczyło się" ze jest to identyfikacja marki. Zarówno nazwa anglojęzyczna jak i nasza rodzinna bezpośrednio mówią o identyfikacji, identyfikowaniu (zapoznaniu, polubieniu się). W związku z konkurencyjnością jak nas otacza oraz postępującą globalizacją, firmy poszukują sposobów na wyróżnienie się z natłoku informacji. Mając do dyspozycji wachlarz możliwości marketingowych począwszy od charakterystycznej nazwy co jest pierwszym krokiem, zajmują się swoim symbolem i identyfikacją.
Corporate identity jest tym co gwarantuje im możliwość zauważenia i zapamiętania przez klientów czy ewentualnych partnerów. Dzięki przemyślanemu wizerunkowi przestają być anonimowym i bezbarwnym przedsiębiorstwem w oceanie konkurencji.
Tożsamość korporacyjna bo i tak jest zwana corporate identity - to zbiór powiązanych i spójnych z sobą elementów takich jak wcześniej już wspominałem: nazwa, logo, odpowiednia kolorystyka czy nawet ubiór pracowników. Jest to świadome zarządzanie wszystkimi możliwymi do wykorzystania elementami w taki sposób, aby łączyły się z sobą i wzajemnie uzupełniały.
Dzięki wykorzystaniu corporate identity możemy w odpowiedni, charakterystyczny sposób komunikować się i prezentować zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz firmy.
Identyfikacja wizualna jest wypadkową dwóch najważniejszych strategii jakie każda firma powinna posiadać:
- Pierwszą jest strategia wizerunkowa
- Drugą jest strategia biznesowa
Celem tych dwóch strategii jest stworzenie takiego wizerunku, wyobrażenia o firmie aby wszyscy nasi potencjalni, obecni i byli klienci po usłyszeniu, zobaczeni któregokolwiek z jej elementów "poczuli" jaką firmą jesteśmy.
Wszystkie pojedyncze elementy naszego CI (corporate identity) muszą składać się na jedną wspólna całość. Bardzo dobrze jest to widoczne w najdroższych markach - firmy o czytelnym i zarazem prostym (nie mylić z prostackim) przekazie dużo łatwiej jest zwrócić uwagę a następnie zdobyć nowych klientów, niż te dla których CI nie jest ważne a to które posiadają jest niespójne i niesie zaprzeczające sobie informację.
Znane marki co jakiś czas zmieniają swoje strategie, wiąże się z tym także zmiana ich wizerunku. Najczęściej nie jest to jakaś radykalna zmiana, jednak jest na tyle charakterystyczna że wprawne oko potrafi je zauważyć.
Ostatnio z zauważonych przeze mnie takich zmian była zmian producenta szwedzkich kosmetyków Oriflame - do mnie dotarło że już nie chcą być przeciętną firmą z dobrymi kosmetykami a aspirują do firmy jako dużej, poważnej organizacji - lecz czy taki był zamysł tego nie wiem. Pozostawili ze starego symbolu charakterystyczną literę "O" poza tym wszystko się zmieniło.
1. kiedyś dawno temu....
2. całkiem niedawno
3. całkiem nowe logo
Badania jakie przeprowadzone zostały w europie zachodniej wskazały znacząco że przedsiębiorstwa które dbały o spójność pomiędzy swoimi strategiami oraz profesjonalnie kształtowały swoja tożsamość średnio zwiększały swoje zyski o ponad 20%. Pracownicy takich firm czuja się dowartościowani i bardziej zmotywowani co w znaczący sposób poprawiało ich wydajność
Jeśli jesteś małą firmą pamiętaj aby uczyć się od największych (nie kopiować ich dosłownie - jest to karalne) ale inspiruj się i czerp pozytywne wnioski. Z powodu masy informacji jakie nas przytłaczają i napadają z każdej strony musimy robić wszystko aby się wyróżnić i zostać zapamiętanym jeśli chcemy wyrwać jak największą część naszego tortu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz