wtorek, 15 marca 2011

Bitwa na kolory - który kolor zwycięży w sieci?

Nazwa i kolor są ważnymi częściami składowymi każdej marki.

To połączenie najczęściej pozostaje w pamięci klienta i to ono przywołują emocje jakie towarzyszą marce.
Słysząc znane słowo, nazwę od razu przywołujemy jej kształt (font - krój pisma) i kolor.
Kiedy usłyszymy "królik" pierwszym skojarzeniem jakie nam się nasuwa jest - mały sympatyczny króliczek.

Wiem że jeśli teraz napiszę nazwę jakiejkolwiek globalnej marki, każdy z nas podświadomie odtworzy sobie w głowie jej formę graficzną:
  • nike, 
  • google,
  • bp... 
Wszyscy zobaczyliśmy łyżwę, napis i kwiatek:)
Jednak wszystkie marki starają się mieć w swoim charakterze coś wyjątkowego, coś co będzie odróżniało ich na tle konkurencji. Dlatego robią wszystko aby ich nazwa była charakterystyczna, forma graficzna niepowtarzalna a kolor wyjątkowy.
Jednak mimo tych wszystkich prac oraz olbrzymich pieniędzy jakie za tym stoją, można je w łatwy sposób pogrupować sugerując się jedynie kolorem.
Takie badania przeprowadzane zostało już ponad 10 lat temu. Wnioski nasuwają się same i potwierdzają tezę jaką wcześniej opisałem że mimo całej palety barw jakimi dysponujemy to większa część firm i tak korzysta z dwóch głównych kolorów jakie przeważają w sieci:
  • odcienie czerwonego
  • odcieni niebieskiego




Bardzo ciekawie zagadnienie to zostało pokazane poprzez zestawienie obok siebie ikon z paska tematu stron www. Widać tu głównie dwie skrajności. Podstawowymi kolorami są tu czerwony i niebieski, pozostałe kolory giną w wielości dwóch głównych najczęściej stosowanych przez firmy.


Dodatkowo zestawienie to pokazuje popularność danych witryn - im ikona większa tym serwis jest bardziej popularny wśród użytkowników internetu.
Badania te zostały przeprowadzone w USA na tamtejszej populacji przez firmę COLOURlovers.
Więcej informacji można znaleźć bezpośrednio na ich stronie www.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz