wtorek, 24 maja 2011

Podział symboli

Jeśli mówimy logo, logotyp a może logoznak czy wiemy jak on jest zbudowany i czym różni się od pozostałych symboli? 

Czy wiemy co jest jego cechą charakterystyczną?
Poniżej postaram się wszystko opisać i przedstawić za pomocą ogólnodostępnych projektów.


Logotyp
Logotyp to nazwa firmy zapisana w sposób charakterystyczny.
Taki sposób konstruowania symbolu jest stosowany gdy marka jest komunikowana głównie B2B. W takich sytuacjach ważne jest aby zapamiętywana była nazwa marki, aby o marce się mówiło.


 

Logoznak
Takie rozwiązanie jest stosowane, gdy chcemy podkreślić wyjątkowość firmy, jej odmienność.
Dobre rozwiązanie, gdy chcemy położyć naciska na indywidualność.


 

 
Logo  = znak + logotyp
Nazwa firmy zapisana w sposób charakterystyczny, uzupełniona o znak graficzny.
Czym bardziej firma komunikuje się z konsumentami tym większe znaczenie zyskuje znak graficzny, który ma wspomagać komunikację obrazową.




Rodzaje identyfikacji wizualnej (podział logo)
Głównym zadaniem logo jest wywarcie pierwszego dobrego wrażenia, nakierowanie osoby na firmę (symbolizowany podmiot) poprzez :
  • przyciągnięcie uwagi formą graficzną wyróżniającą to logo z otoczenia  
  • powiązanie emocjonalne danej osoby z firmą (symbolizowanym podmiotem) poprzez adekwatną tej firmie (podmiotowi) formę graficzną.

Logo jest znakiem
Znak graficzny, który spełnia rolę informacyjną i marketingową. Jest podstawowym elementem identyfikacji wizualnej, tworzonym na podstawie nazwy firmy. Logo to często pierwszy „przedstawiciel” firmy, pierwsza graficzna reprezentacja tego, co dla niej ważne, czym się firma zajmuje, czym jest. W tym miejscu możemy mówić o identyfikacji firmy.
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z wagi i znaczenia pierwszego wrażenia, a o to tu chodzi. Logo jest pierwszą rzeczą, na podstawie której firma będzie oceniana przez otoczenie.
Przede wszystkim logo musi być czytelne i łatwo rozpoznawalne. Dlatego powinno mieć niezbyt skomplikowane kształty oraz niewielką ilość kolorów.


Typy logo możemy podzielić na:
  • tematyczne – graficzne przedstawienie branży, dziedziny podmiotu,


  • graficzne – reprezentują wyobrażenia jakiegoś przedmiotu ze świata natury; charakterystyczne cechy tego przedmiotu są zgodne z atrybutami podmiotu, 













    • abstrakcyjne – stanowi kompozycję geometryczną i nic nie mówi o branży, dziedzinie, produkcie itd.
















    Pod względem formalnym logo może składać się z:
    • logotypu (tylko czcionka, sam tekst, kompozycja oparta na liternictwie),
    • elementu graficznego – znaku (zwykle będącego symbolem),
    • połączenia obu powyższych.
    Dla osoby, która wcześniej nie miała do czynienia z daną firmą, identyfikacja wizualna jest pierwszym obrazem firmy, jaki powstaje w jej świadomości. Dzięki identyfikacji firma przekazuje otoczeniu informacje o swoich celach, zasadach działania i priorytetach.


    Symbol
    Symbol to umiejętne połączenie nazwy z odpowiednią formą graficzną. Właściwie dobrane kolory, kształt nazwy, znak graficzny, wszystko to razem ułatwia klientom zapamiętanie marki. Symbol jest elementem budującym identyfikację firmy, jest też najbardziej charakterystycznym i łatwym do zapamiętania elementem odróżniającym firmę. Właściwie zaprojektowany symbol jest nośnikiem dobrych skojarzeń wśród klientów.




    Podział symboli ze względu na budowę znaku
    • Sygnet












    • Logotyp












    • Logo-znak
















    • Znak graficzny




    Typy identyfikacji wizualnej    
    • Znaki formalistyczne - oparte na w miarę sztywnych, stosunkowo prostych, często enigmatycznych w warstwie znaczeniowej symbolach i liternictwie. Skutecznie przekazują profesjonalizm, wielkość i zamożność firmy.















    • Znaki humanistyczne - oparte na miękkich, „anty-technicznych” elementach wizualnych; liternictwo często naśladuje pismo ręczne, oraz zastosowaniu elementów symbolicznych.
      Dobrze oddają przyjazną, bliską i niekonwencjonalna osobowość firmy.















    • Znaki  przestrzenne (iluzjonistyczne) - naśladujące obiekty spoza zakresu płaskich form: trójwymiarowe, świecące itp. Dobrze przekazują nowoczesność, przewagi technologiczne i wyobraźnię firmy.















    • Znaki retrospektywne - wykorzystujące historyczne wzornictwo i liternictwo.
      Szczególnie przydatne dla firmy tradycyjnej lub z tradycjami, anty-technologicznej.













    • Znaki statyczne - wrażenie statyczności osiągane jest przede wszystkim poprzez użycie pisma prostego, w którym pionowe kreski liter są prostopadłe do linii pisma. Mówią o stabilności i pewności siebie.



    • Znaki dynamiczne - Wrażenie dynamiczności – przez wykorzystanie pisma pochyłego (np. znak literniczy firmy Davidoff). Logotyp złożony z samych majuskuł, może działać formą swoich liter spokojniej od logotypu, w którym pojawiają się minuskuły z wyraźnymi wydłużeniami dolnymi i górnymi, dynamizującymi formę znaku literniczego. Znaki dynamiczne komunikują szybkość działania, otwartość na zmiany, ale także niestabilność i tymczasowość.










    • Znaki intelektualne - wykorzystujące wielowarstwową, złożoną symbolikę. Dobre dla firmy, która chce uchodzić za inteligentną, wyrafinowaną i oryginalną.


        Brak komentarzy:

        Prześlij komentarz