Na wstępie w jednym zdaniu postaram się wyjaśnić czym są kolory które widzimy i które nas otaczają na każdym kroku. Są one niczym innym jak odbiciem światła:) słonecznego od tych przedmiotów.
Wszystkie odcienie tęczy jakie są nam znane w charakterystyczny krąg ułożył sam Isaac Newton, wyjaśniając dodatkowo - uwaga - zjawisko rozczepienia, interferencji i zakrzywienia światła. Jedną z najbardziej znanych grafik z rozczepieniem światła jest okładka płyty Pink Floyd.
Do tej pory przeprowadzono wiele badań, napisano tyle samo książek oraz prac naukowych o kolorach, ich znaczeni, wpływie na ludzi. Postaram się te informacje zebrać w jedną całość, tak aby były łatwe i interesujące.
O markach mówi się jak o osobach, dlatego wybór kolorów w jakie zostanie ona "ubrana" jest niezwykle ważne. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej kolorystyki można przekazać wiele cennych informacji na temat naszej marki.
Wybór odpowiedniego koloru powinien nie być przypadkowy. Powinien zostać uwzględniony podczas prac strategicznych nad naszą marką i bezpośrednio do niej nawiązywać. Kolor może zostać główną i determinującą nas cechą.
Podstawowe podziały kolorów:
- kolory ciepłe (wywołują wrażenie ciepła np: żółty, pomarańczowy itp.)
- kolory zimne (wywołują wrażenie zimna np: fioletowy, niebieski itp.)
- kolory nasycone (są głębokie, intensywne, bogate i ekscytujące)
- kolory nienasycone (są nudne i jednostajne bez charakteru)
Kolory które potrafią przyciągać naszą uwagę nie zawsze potrafią ją na dłużej zatrzymać - i tak np: czerwony i pomarańczowy przyciągnie naszą uwagę lecz jeśli zamknięto by nas w ich otoczeniu moglibyśmy być rozdrażnieni. Kolory zimne są dużo "milsze" do przebywania, jednak nie są na tyle krzykliwe aby zwróciły naszą uwagę. Kolory rozjaśnione wpływają natomiast relaksująco na konsumentów.
Tyle tytułem wstępu, teraz zabieram się już za poszczególne kolory.
Czerwony
jest kolorem bardzo energetycznym, odważnym, żywiołowym, pobudzającym , agresywnym a zarazem kolorem miłości i pasji np: Coca-Cola
Różowy
kojarzy się z dziewczęcością, delikatnością, czułością a nawet z ckliwością np: Hello Kitty
Pomarańczowy
kojarzy się z ciepłem, energią, aktywnością, radością, spontanicznością ogólnie z dobrym nastawieniem np: Orenge
Żółty
blask jaki od niego bije kojarzy się z optymizmem, radością, towarzyskością oraz wiedzą np: Yellow Cab
Zielony
jest to kolor który kojarzy się nam przede wszystkim ze odprężeniem, harmonią, zdrowiem, wyciszeniem dodatkowo z ożywieniem, wzrostem i nowatorstwem np: Greenpeace
Niebieski
dzięki zastosowaniu tego koloru przekazujemy potencjalnym klientom że nasza marka posiada wyobraźnie jest kreatywna i unikatowa. Jednocześnie sprawia wrażenie godnej zaufania oraz powagi np: Wordpres
Granatowy
przez zastosowanie tego koloru informujemy wszystkich że jesteśmy marka odpowiedzialną, posiadającą wysokie kompetencje w swojej dziedzinie jednocześnie stawiamy się w pozycji lidera np: PKO BP
Fioletowy
jest kolorem subtelnym, tajemniczym i kreatywnym dodatkowo może kojarzyć się z religijnością gdyż jest kolorem adwentu oraz pokuty np: Play
Brązowy
jest kolorem który nawiązuje do pracowitości, praktyczności i sumienności. Jednocześnie kojarzy się z bezpieczeństwem i stabilizacją np: Coffee w Biegu
Czarny
jest kolorem eleganckim, wyrafinowanym, tajemniczym a zarazem seksownym np: Coco Chanel
Biały
jeśli dominującym kolorem "ubrania" będzie biały to marka (człowiek) kojarzą się nam z niewinnością, czystością a zarazem z wolnością i swobodą a także z lekkością np: Unicef
Szary
jest tajemniczym kolorem, symbolizuje konserwatyzm, formalność i melancholie. Jednocześnie jest kolorem nadziei i mądrości np: Dell
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz