czwartek, 28 kwietnia 2011

Cechy dobrze zaprojektowanego logo

Większość firm funkcjonujących na rynku posiada logo. Jest ono podstawowym elementem identyfikacji wizualnej (corporate identity) tych przedsiębiorstw. Aby logo właściwie spełniało swoje funkcje, powinno łączyć w sobie kilka ważnych cech.
Przed rozpoczęciem prac projektowych należny zadać sobie (klientowi) kilka podstawowych pytań i uzyskać na nie odpowiedzi. Bez tych wstępnych prac projektowych uzyskany efekt może być efektowny dla oka, jednak sam symbol nie będzie przekazywał żadnych wartości którymi kieruje się firma.

Projekt w dużej mierze będzie zależał od tego co z punktu biznesowego jest ważne dla firmy. Pierwszym i podstawowym zadaniem projektowanego symbolu jest identyfikacja swojego właściciela. W osiągnięciu tego celu pomocne jest uzyskanie indywidualnego charakteru projektowanego symbolu - tak aby odróżniał się on od symboli konkurencji. Dobrym przykładem może tu być projekt Alior Bank-u który dość wyraźnie odróżniał się w chwili pojawienia od swojej konkurencji - bordowy do tamtej pory uważano za kolor "nie bankowym".



Logo nie musi być aż tak wyjątkowe a zarazem niespotykane jak w przypadku "symbolu" sieci Play czy Heya. Musi być tak zaprojektowane aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Bez rozpoznawalności nie przyciągniemy ich (klientów) do siebie. Projekt nie jest tylko kwestią techniczną (rysować jak i śpiewać każdy potrafi;). 















Symbol powinien zawierać w sobie pozytywne skojarzenia które będą łatwo odczytywane przez odbiorców. Zawarte w nim skojarzenia powinny pośrednio kojarzyć się z firmą którą reprezentują. Dobrym przykładem są tu marki sportowe jak Nike i Puma, ich symbole są dynamiczne i z pazurem.










Skojarzenia takie mogą zostać osiągnięte przez zastosowanie odpowiednio dobranych kształtów, figur czy dobranych kolorów. Symbolika jaka zostanie zapisana w tych elementach, powinna być zgodna z charakterem danej firmy.

Aby symbol został dobrze zaprojektowany powinien zostać zlecony doświadczonemu specjaliście który potrafi połączyć w symbolu wyżej opisane cechy:
  • indywidualizm (Alior Bank)
  • prostota (Heya)
  • rozpoznawalność (Play)
  • symbolizm (Nike, Puma)
Wszystkie te poszczególne cech można połączyć w jeden symbol dzięki odpowiedniemu doborowi elementów a także dzięki odniesieniu do psychologi odbiorców.
Bez względu na wszystko (sztab ludzi który może pracować nad stworzeniem symbolu) to właśnie odbiorca jest dla nas najważniejsze i  jego zdanie jest dla nas najważniejsze. Dobrym przykładem mogą tu być chęci zmiany symboli (rebranding) międzynarodowego GAP-u i polskiego LOT-u które miały zostać przeprowadzone pod koniec ubiegłego roku (2010), jednak pod naciskiem klientów z tych zmian zrezygnowano.

Stare, nowe logo GAP
Propozycja zmiany logo GAP

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz