piątek, 25 lutego 2011

Jakie kolory żądzą siecią?

Czy odpowiedni kolor naszej witryny może nam pomóc, zaszkodzić a może jest to obojętne w jakich kolorach się tu pokażemy?

Według amerykańskiego opracowania okazało się że dominującym kolorem w sieci (dotyczy ono tylko Stanów Zjednoczonych oraz ustawień kolorystycznych profilu w Twitterze) jest kolor niebieski oraz czerwony.

Myślę że jeśli przeanalizowalibyśmy kolory w naszym kraju w dość sporej proporcji znalazł by się kolor zielony za sprawą Naszej Klasy. Przeciętni użytkownicy internetu na całym świecie są raczej leniwi i sami niezwykle rzadko korzystają z dostępnych możliwości jakie dają im administratorzy (wiem to także po sobie) by zmienić kolorystykę swojego profilu.
Po przeanalizowaniu 100 największych światowych marek w palecie barw znalazło się więcej ciekawych kolorów niż te wspomniane powyżej.

link

Mimo iż jak to widać na powyższym obrazku gama kolorystyczna jest dość szeroka to jednak kolor niebieski oraz czerwony zajmują tu znaczące miejsce.

Nasuwają się nam wnioski wnioski, że wiele nowo powstających firm kopiuje sprawdzone rozwiązania kolorystyczne, do końca jednak nie można zgodzić się z taką tezą. Te duże i poważane firmy kiedy zaczynały swoje biznesy nie miały pojęcia że właśnie wybór pomiędzy tymi dwoma kolorami będzie najbardziej właściwy. Jednocześnie biorąc pod uwagę samą sieć to zauważymy że ona na początku niosła wiele ograniczeń jednym z głównych był brak kolorowych monitorów które mogłyby oddawać kolory. Analizując także firmy dochodzimy do wniosku że wiele z nich zaczynało jako małe nikomu nieznane biznesy które nie posiadały funduszy na przeprowadzenie kosztownych badań. Dlatego nie zdawały sobie sprawy z tego jakie kolory powinny używać w swojej identyfikacji.
Jak to się stało że wybrały kolory które aktualnie dominują w internecie?
  • Podobno zapytano kiedyś Marka Zuckerbera (założyciela Facebooka) dlaczego na projekt swojej strony wybrał akurat kolor niebieski... w odpowiedzi usłyszano że "niebieski jest jedynym kolorem który widzi" i tylko ten wyznacznik za skutkował tym że teraz ponad 500 milionów osób na całym świecie spędza tygodniowo wiele godzin oglądając ten kolor. Swoją drogą ciekawe co by się stało gdyby Mark widział lepiej różowy lub żółty?
Jak widać uzasadnienia dla wyboru koloru jest zazwyczaj dość banalne, można jednak spodziewać się że dominujący gracze na rynku internetowym aktualnie mają duży wpływ na mniejsze firmy, które chcą od początku swojej kariery być pozytywnie kojarzone z branżą, co wiąże się z zapożyczeniem odpowiednich tonacji kolorystycznych od liderów rynku.

Przeglądając codzienni strony www znajduje się jednak coraz więcej outsiderów którzy na niespotykanym dotąd kolorze próbują budować swoją rozpoznawalność co wiąże się z łatwiejszą zapamiętywalnością przez swoich potencjalnych klientów.
Dobrym przykładem na naszym rynku może być Alior Bank który zerwał ze standardową kolorystka bankowości i porzucił notabene niebieski na rzecz bordowego.

Ale o specyfice kolorów stron www w naszym kraju wypowiem się w innym poście.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz